Quan els Otakus tornem a ser minoria en un món "friqui"

Ahir dissabte vaig decidir visitar l'ExpOtaku de Sabadell per la senzilla raó que era un esdeveniment "otaku" que em quedava a prop de casa. Ja sabia que no seria una gira gaire gran ni on hi hauria gaire cosa a fer per les persones que som fans del còmic i l'animació japonesa, però m'hi vaig apropar de tota manera.

Aquí és on vull anar a parar. Em dóna la sensació que últimament s'està deixant de banda a un públic que busca quelcom més que "anar a comprar coses friquis" en aquesta mena d'esdeveniments. Em fa l'efecte que la majoria de persones que visiten aquests llocs només ho fan per l'excusa de disfressar-se o per, diguem-ho clar, fer el subnormal.

Com és que jo, una persona que porto tota la meva vida envoltat de la Cultura Otaku i de fanàtics d'aquesta, he pogut arribar a sentir vergonya aliena en un suposat esdeveniment "otaku"?

He de matisar. No vull dir que els meus companys Otakus em donin fàstic ara de cop, vull dir que molta de la gent que hi va, i em temo que fins i tot organitza aquestes festes anomenades otakus, s'estan auto-etiquetant amb aquest terme quan no són més que una colla de friquis. I sí, he utilitzat la paraula friqui amb una connotació negativa, perquè és la única connotació que pot tenir, al meu parer.

Us contestaré a la pregunta anterior, però. I us la contestaré explicant-vos el que he vist que freqüenta en aquests llocs. Nenes amb mini faldilla i talons acompanyades de gòtics, modernets i "heavies" que van disfressats, però de cap sèrie. Adolescents que porten samarretes i xapes amb memes de 4chan que han comprat al mateix recinte. Nens i noies amb cartells on hi diu "Regalo abrazos", lògicament, en castellà, perquè dóna la casualitat que tots els cartells, anuncis, i esdeveniments que es fan marginen la llengua de molts de nosaltres. Com voleu que m'hi senti còmode, en aquest ambient?

Us adoneu per on vaig, oi? Els salons del manga i similars han desvariat tant que ja no som els entesos en el tema els qui hi anem. Són els qui estan orgullosos de ser "friquis", els que hi van.
I ser friqui per a ells és ser un rebel, un emprenyat, un "indignao" amb el sistema i fanàtic de la cultura popular que s'ha de demostrar les 24 hores del dia.

Nois i noies, em sap greu dir-vos que ser friqui a la nostra època se li deia ser un marginat social.

Té gràcia, però, que la clau de l'assumpte relacioni tant a Otakus i a friquis.

Per començar, aquí la paraula otaku ha evolucionat d'aquest terme del Japó que s'usava despectivament cap els obsessionats amb el còmic i l'animació. Encara avui dia hi ha molts Otakus japonesos per Internet que ensenyen fotos de les seves habitacions plenes de merda fins a dalt de revistes especialitzades, o Otakus que celebren l'aniversari del seu personatge d'anime preferit, menjant un pastís davant l'ordinador.

La diferència, llavors, entre un Otaku japonès i un friqui espanyol és que, mentre l'Otaku japonès té un problema social molt greu (que ja de per sí forma part de la manera de ser japonesa) i té un coneixement molt alt i especialitzat de tot allò que li agrada, el friqui espanyol no té gens problemes al socialitzar. De fet, és una de les coses que més li agraden. Se sent orgullós de fer el ridícul i cridar l'atenció, mentre no té cap mena de coneixement, o un coneixement molt reduït d'allò que li agrada.

Bàsicament, un s'obsessiona amb allò que li agrada i l'altre busca una excusa per mostrar una obsessió.

És per això que penso que s'ha de matisar el significat d'Otaku. A nivell internacional, lluny de ser una persona amb problemes de socialització o problemes de voler cridar l'atenció a tota hora, l'Otaku és un equivalent de "Fan del manga, animació i videojocs japonesos", una mena de Geek Japonès, si voleu. És una persona que treballa (si pot), té amics (no únicament amics "friquis"), de tant en tant gaudeix amb un còmic o una sèrie d'animació, i mostra interès en una cultura i idioma llunyans a ell.

A qui penseu que veuríeu abans a un museu? A un friqui o a un Otaku?




I aquí rau la idea que vaig tenir fa un temps. On ens reunirem, els veritables fans de l'animació i el còmic japonès, en un futur? Està bé comprar marxandatge i això, però on es presentaran novetats japoneses, parlarà de conceptes com el de sakuga, o  on es podrà fer preguntes a autors nipons? On podrem fer bromes amb referències a sèries, deixar de sentir adolescents cantar d'una manera horrible openings, i poder sentir una bona instrumental?

Cal una nova imatge de l'Otaku català, i cal que alguna persona amb calers i ganes de fer content a un munt d'obsessionats amb la cultura japonesa aturi els Salons del Manga i faci alguna cosa amb cara i ulls.

Jo, us ho dic sincerament, contribuiré el que pugui.

Comentaris

  1. Hola!

    Em dic Anna, pero la gent dins el món gyaru em coneix com Honey. Estic molt d'acord amb el que has escrit, bé no em considero otaku per que la meva afició als generes anime i manga no es molt alta, tot hi així comprenc i recolzo tot el que has dit. Nosaltres vam estar al Expotaku de Sabadell organitzant una desfilada per donar a conèixer la tendència gyaru, que es porta al japó, aquí. No se si quan dius "Nenes amb mini faldilla i talons" et referies a nosaltres, bé en tot cas nosaltres en prenem molt seriosament aquestes coses quan es tracta d'una feina (en cara que sense cobrar). Per altra el que si vam observar es molta gent que mes enllà de passar una tarda va dedicar el seu temps a reafirmar el terme "friki" (des d'un aspecte negatiu) i es una cosa que em sobta bastant per que, com ha assistent de alguns salons, no ho havia vist mai tan exagerat, possiblement es per que la quantitat d'assistents no era molt gran i els que hi eren son els típic que es dedique a dur a terme aquest tipus d'activitats.
    Bé, si et comento es per que m'ha agradat molt el tema del teu escrit i com ho has fet.
    I ja no et molesto més que quan em dona per escriure no paro.

    Atte: Honey

    ResponElimina
  2. Hola Anna ( `・∀・´)ノヨロシク

    Quan parlava de "nenes amb mini faldilla i talons" no em referia al vostre moviment. Em referia a noies de 13, 14 anys que aprofiten aquests llocs per anar vestides com unes meuques.

    No és que tingui res en contra de noies en mini faldilla ni talons (per mi millor, eh), però si fos el pare d'aquestes noies sé que m'avergonyiria bastant.

    Ensenyar i explicar la tendència gyaru em sembla interessant, i pot formar part d'un esdeveniment otaku.

    Però el que vull dir en el text, i suposo que ja ho hauràs entès però ho deixo més clar, és que si organitzes un saló on se suposa que el còmic i l'animació ha de ser el més important, això mateix és el que no pots deixar de banda. I no m'estic referint exclusivament a l'ExpOtaku.

    Les actuacions musicals, desfilades, aliments, i tot el que és el vessant de la cultura japonesa, hauria de ser secundari, al meu parer. Simplement perquè no és el Saló de Cultura Japonesa, que també estaria bé.

    Merci per comentar i ànims amb les vostres desfilades ;D

    ResponElimina
  3. Francament, com a OTAKU i organitzador en l'expotaku em sento clarament ofès per aquest post, no nomes pel fet que es menysté el treball, esforç i dedicació de casi una cinquantena de persones sinó pel fet que perquè apart del manga i l'anime ens agradi fer gresca de manera mes festiva o vistosa (freak des de del teu punt de vista) sens etiqueti com Falsos Otakus o Otakus de segona, creuem que tots els qui organitzem aquests esdeveniments i la majoria dels que hi assisteixen tenen tants o més coneixements "Otakus" que aquells que es creuen l'ELIT del mon del manganime.

    Sisplau hi ha mil maneres de donar opinió i/o criticar una cosa que no ens ha agradat però això... no és mes que una crida al classisme (just com tracta la societat japonesa als otakus en el seu país) Som els Otakus aquest país qui ens hem matat a netejar la imatge de l'otaku japonès i convertir aquesta paraula en un significat d'oci alternatiu i saludable, no embrutem el que tant ens ha costat d'aconseguir.

    ResponElimina
  4. Sincerament, el tema que estas parlant es una ofensa per molta gent, gent que si mira animacio i en llegeix de manga. Es molt hipocrita dir aquestes paraules i quedarse tan ample. Pot ser a tu t'agrada a anar a salons i esdeveniments de cultura japonesa i comprar coses (cosa que a l'expotaku n'hi havia bastant expositors on venien el que pot ser buscaves) pero no tothom disposa de diners i menys els "nens i nenes" com tu denomines, volen passar-s'ho be i el que no es pot fer es possar zona comercial unicament, per aixo, vaig al japan weekend a que em calvin 8 euros per entrar i nomes comprar... xDD

    per altra banda, el tema de la noia que es diu Honey, es que gracies a una associació de barcelona, les gyarus tenen un espai el cual MAI els hi ha donat ningu, i menys un dia senser dedicats a ells i elles, nois i noies, o nens i nenes com diu aquest home, per la seva passió per la moda, i va ser impresinant aquell event.

    crec que el ser "friki", no vol dir marginat, i tampoc altament social, ni tampoc una persona k fa veure que es una cosa que no es.

    Abans de redactar aquest tipus de post, m'encantaria que t'informesis, perque ara la gent que et contesta u fa educadament, pero la gent la k tu insultes, no sera tan educada com fins ara...

    ResponElimina
  5. Vaig per parts.

    FANDOM: sí, el que he fet és una crítica i sé que les crítiques normalment no s'encaixen bé, però intenta entendre el missatge que transmet aquesta, perquè hi ha més fans del manga i l'anime que pensen com jo i per alguna raó serà.
    Mai a la meva vida criticaré l'esforç que hi ha darrera de fer res. MAI. Ara bé, els resultats que aquest esforç pot donar de vegades no agraden a tothom, i això s'ha d'entendre.
    Com a organitzador de l'ExpOtaku que ets, aleshores, et diré clar el que no em va agradar de l'esdeveniment: era pobre per els qui busquem quelcom més que comprar, cantar en karaoke, o jugar a softcombat.
    Als que som adults comprendràs que ens atrauen més les exposicions, les conferències i xerrades sobre temes especialitzats, i no vaig trobar res d'això a l'ExpOtaku. Ho sento.

    Jo no penso que sigui l'elit de l'otakuisme, ni molt menys. El que sí que sóc, com hauràs vist, és crític amb les coses que m'agraden, però sempre donaré una oportunitat als esdeveniments otakus (per això hi vaig anar, a l'ExpOtaku, si no ni m'hagués molestat).


    LE MADAME: No entenc per què el que he dit és hipòcrita. Precisament, a mi no m'agrada comprar, però quan ho vaig intentar a l'ExpOtaku, vaig estar a punt de comprar figures que venien els xinesos, que eres falses. Imagina la cara d'imbècil que se't queda quan te n'adones que el que vols comprar és fals.
    Me n'alegro que la Honey tingui el seu espai en aquests esdeveniments i em sembla interessant que el tingui, però a mi no és el tema que més m'interessa.

    El terme "friki" aquí voldrà dir el que la gent vulgui, perquè no es ni una paraula que estigui al diccionari. Si ser friqui és ser com la gent del vídeo que he enllaçat, ja podeu ser tot lo friquis que vulgueu, que a mi no m'interessa ser així.
    I informat ja ho estic. Em sembla que portar 15 anys anant als salons del manga ja m'ha donat prou informació de com es comporta molta gent.

    Sé que les crítiques que faig són dures, i espero que no us sentiu identificats amb el públic a qui van dirigides. Si és així, em sap greu.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Recuperem l'anime a Televisió de Catalunya!

Tenim força!